Canadian Rocky Mountains

17 augustus 2015 - Jasper Nationaal Park, Canada

Waaaaaaauuuuuuw wat is Jasper national park moooooi!! Echt niet normaal hoe super mooi het hier is. Het zijn niet voor niets de Canadian Rocky mountains! Het park heeft echt alles: hoge bergen, prachtig blauw/groene meren, watervallen en overal waar je kijkt is bos. We vinden het heerlijk om lekker rond te wandelen en goed op te letten of we nog een beer of een hert zien. Het is bizar dat veel mensen hier maar 1 of 2 dagen blijven terwijl er zoveel te zien is. Wat is het toch heerlijk om veel tijd te hebben.
Als ware Mcgyvers worden we steeds beter en sneller in het opzetten van ons kamp. De technieken, stenen gooien & takken gebruiken om de touwtjes te spannen, worden geperfectioneerd. S'avonds is het behoorlijk koud (5 graden) en is een vuurtje nodig. Met onze botte bijl hakken we er lekker op los om genoeg hout te hebben voor de avond. Soms moet je 8 dollar per nacht betalen voor vuur en sloebers die we zijn vinden we dat natuurlijk te veel. We wapenen ons dan tegen de kou met mutsen en sokken aan in bed.  (Super sexy) Dat wordt nog wat aangezien het hier nu zomer is! Maar agh, een beetje bikkelen heeft ook zijn charmes.

Aangezien we niet heel erg plannen zijn we in Jasper wanneer het een  lang weekend voor de Canadezen is, waar rus ook echt iedereen gaat kamperen! Alles vol dus. We ontsnappen dan nog maar even naar een plaatsje net buiten het park. Kwam eigenlijk prima uit want we moesten toch weer eens douchen en onze kleren wassen.
Terug in Jasper gaan we uiteraard nog meer wandelen en belonen we onszelf met een lekker biertje van de lokale brouwerij.
Tijdens het lopen zien we veel dieren zoals, herten, marmotten, pica (een soort muis), kikkers en eekhoorntjes.
Het is goed te merken dat er brand is geweest en in sommige gebieden is het bos helemaal verdwenen. Heel erg zonde en best heftig om te zien.

In dit gebied zijn 4 natuur parken die samen dus de Rocky's vormen. Jasper, Banff, Kootenay en Yoho.
We nemen goed de tijd om alle parken te bekijken. In Yoho is er een wandelrestrictie en moet je minimaal met 4 mensen lopen. Er zijn namelijk veel beren actief! Er zijn sommige paden zelfs helemaal afgesloten ivm actieve grizzlyberen. Erg tof dat de beren zoveel ruimte krijgen om te leven en mensen eigenlijk op de 2e plek komen.

Na al dat kamperen zijn we ook wel weer eens toe aan een beetje luxe en trakteren we onszelf op een hotel in Calgary. Heerlijk een eigen douche en toilet en een bed!! We shoppen er lekker op los en gaan natuurlijk uiteten. In Calgary zijn in 1988 de winterspelen gehouden en er is een olympische bobsleebaan. Je voelt hem al aankomen, daar moeten we natuurlijk van af!
Met een hoop gegiebel staan we na 12 bochten en 58.6 secondes weer beneden. Dat was lachen!

Nu gaan we richting Golden, Glacier NP en Mount Revelstoke. Een van de beste plekken om te parapenten!

Wist je datjes
- er in berenpoep heel veel bessen zitten.
- de poep van poema's er uitziet als een kogel.
- de film cool runnings bij de bobsleebaan in Calgary is opgenomen.

1. Vinnie:
    18 augustus 2015
    Mooi verslag weer dames!
    En leuke weetjes!
    Have fun!
    Vin
  2. Maria Ines:
    23 augustus 2015
    een hiep, hiep voor Mcgyver en zijn nalatenschap. Blijf genieten.
  3. Nel Ooijen:
    2 september 2015
    Dag lieve twee, al jullie verhalen gelezen en al jullie foto's gezien. Wat een geweldige avonturen allemaal. Suzan, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag, ook al was dat gisteren.
    Liefs, Nel en Camille