Bye bye, Canada

27 oktober 2015 - Vancouver, Canada

Zooo als je van vissen houdt?! Kom dan naar Canada! In echt ieder beekje en meertje zit vis.
Daarbij gaat het hier vooral om de zalm. En die gaat net nu, in oktober, beginnen met de grote migratie.
Het is echt een super bijzondere vis. Wanneer hij geboren wordt, blijft hij de eerste 2 jaar in een zoetwater rivieren zwemmen. Dan laat hij zich meevoeren naar de grote oceaan waar hij verandert in een zoutwatervis!
Als ze zich gaan voortplanten zwemmen ze stroomopwaarts weer terug naar hun eigen geboorte plaats om daar te paren. De afstanden die sommige daarbij afleggen zijn ongelooflijk! Soms wel 3200 km in totaal!
Vervolgens sterven ze zodat hun jongen ze op kunnen eten en voldoende voeding hebben.Maar, op 'dode' vis komen natuurlijk meer beesten af! Dit is dan ook de beste tijd om beren, zee arends, otters en poema’s te spotten.
Men kan aan de dikte van de groeiringen van de boom afmeten of het een goed zalm jaar is geweest. Aan de bomen?? Ja aan de bomen ja! De dode zalm wordt door de andere beesten mee het bos in genomen. Die is er dan zo in overvloed dat de vis rot in het bos. Super vruchtbare grond dus! En daar groeit het bos dus weer van. Wij vinden het een mooie cirkel.

Met een weersvoorspelling van alleen maar een wolkjes en drie druppels worden we niet heel blij en besluiten we om een paar dagen eerder dan gepland naar Vancouver te gaan.
En ja, wat doe je in zo'n wereldstad? Kroegje hier, restaurantje daar… Met de bergen op de achtergrond vermaken wij ons ook. Het is heel fijn om geen 3 lagen aan te hoeven trekken voordat je naar de wc gaat. Maar ondanks de luxe van flushtoilet, warm water en een bed missen we de bossen ook wel een beetje.
Vancouver maakt dit gelukkig nog wel goed want wat een groene stad is dit. Het ene moment ben je in alle drukte en hektiek van de stad, 2 minuten later sta je in een gigantisch park. En zelfs hier kun je als geluk hebt beren en coyotes spotten.
De hipste wijk van Vancouver is Gastown. Super leuke kroegjes, restaurantjes en boetiekjes. Even weg van alle hamburgerketens. Maar het gekke is dat je naast hipsters in deze wijk ook overal crackheads en dronken mensen ziet. Het leeft hier wel allemaal heel gemoedelijk naast elkaar. Maar wij moesten er toch even aan wennen.

Na een aantal heerlijke dagen is het morgen tijd om verder te gaan. We gaan weer vliegen!! Voelt een beetje gek want het word onze laatste bestemming voordat we weer naar huis gaan. Om nog even poepie bruin thuis te komen pakken we nog even 5 weken Mexico, la ventana (waar geen orkaan is).

Surf's up!

Tot de volgende keer lieverds!!
Dikke kussen

wist je datjes:
- mountain fm van ssx (snowboard spel op computer) echt bestaat? Ze hebben zelfs hetzelfde basloopje!
- er 7 verschillende zalm soorten in Canada zijn?

1. Rian luijten:
    28 oktober 2015
    Bizonder mooie mutsen dragen jullie zeg! Leuk om steeds jullie verhaalte volgen reis je toch een beetje mee he/
    Mochten jullie nog naar het noorden van new mexico gaan is dit een aanrader
    ​http://www.sun-gazing.com/man-isolated-society-25-years-dog-desert-reveals-inside-cave-incredible/
  2. Mira:
    28 oktober 2015
    Hey lieverds! Weer een top verhaal en leuke foto's! Dus het gaat zover zijn....eerst weer walgelijk bruin worden en dan terug?! Tot snel dan dikke knuffel liefs, Mira
  3. Mira:
    28 oktober 2015
    Maar natuurlijk wel. Camera's Enzo aan huis. Nieuwe vlam. Erg gerust en chill. Tot snel?